چه موضوعی مناسب «مستندسازی تک‌نفره» است؟

به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، در دومین روز از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، کارگاه «مستندسازی تک‌نفره» توسط محمدصادق اسماعیلی برگزار شد. اسماعیلی در ابتدای این کارگاه گفت: ترجیح من این است که در این جلسه بتوانم بیشتر از تجربیات خودم برای شما بگویم و حتی در موقعیت‌ها و مطالبی بتوانیم به صورت تبادل نظر کار را پیش ببریم.

وی ادامه داد: به عنوان مقدمه به این نکته اشاره می کنم که پژوهش‌های پراکنده‌ای درباره مستندسازی تک‌نفره منتشر شده است که بیشتر در حد یادداشت‌نویسی بوده‌اند. خود من نیز به عنوان کسی که چندین سال است، مستند می‌سازم، در ابتدا به صورت تیمی کار می‌کردم و مستند خود را می‌ساختم اما رفته رفته احساس کردم که باید به صورت تخصصی‌تر در برخی مشاغل سینما مخصوصا فیلمبرداری و صدابرداری ورود کنم.

محمدصادق اسماعیلی تصریح کرد: در پروسه ساخت آخرین فیلم خود که «گیسلو» یعنی گل‌مژه نام داشت، به جایی رسیدم که متوجه شدم برای گرفتن برخی قسمت‌های مستند باید به صورت تک نفره به سراغ سوژه بروم. اتفاقی که با فراز و فرودهای زیادی همراه بود و درنهایت به این جا ختم شد که با بررسی خروجی کار به این جمع بندی رسیدیم که اگر یک نفر دیگر همراه من بود قطعا این صحنه‌ها گرفته نمی‌شد.

در بخش دیگری از این کارگاه اسماعیلی بیان کرد: شاید پیش بیاید که از خود بپرسید چه موضوعاتی مناسب فیلمسازی تک‌نفره است؟ واقعیت امر این است که جواب دقیقی برای این سوال وجود ندارد. می دانید که در تعریف مستندسازی تک نفره می‌گویند نوعی از مستندسازی ا‌ست که فیلمساز تلاش می‌کند تا پروسه تولید را به صورت انفرادی پیش ببرد و می توان این گونه بیان کرد که برخی مضامین و موقعیت ها برای این نوع از مستندسازی بهتر است. به عنوان مثال در جایی که بحران وجود دارد، بسیار مناسب است. شاید مصادیق این چنینی وجود داشته باشد اما تعریف مشخصی وجود ندارد.
این مستندساز در بخش دیگری مطرح کرد: همچنین به عنوان برخی از مولفه‌های مهم مستندسازی تک‌نفره می‌توان به دسترسی محدود به زمان و فرصت کافی نداشتن برای تدارک تیم، مشکلات جدی مالی و این نکته که برخی موقعیت ها باید تک نفره پیش برود، اشاره کرد.

اسماعیلی متولد ۱۳۶۷ و دانش‌آموخته فیلمسازی با گرایش تدوین در مقطع کارشناسی و تهیه‌کنندگی فیلم مستند در مقطع کارشناسی ارشد است. وی مدرس دانشگاه و انجمن سینمای جوانان ایران، عضو پیوسته انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران و برگزار کننده بیش از ۲۰ کارگاه آموزش مستندسازی در سراسر ایران است. ساخت مستندهای آشنگ، آدور و گیسلو و کسب تندیس و جایزه ویژه هیات داوران سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، جایزه بهترین فیلم از جشنواره تلویزیونی مستند ایران و بهترین فیلم مستند از جشنواره فیلم مستند مسکو از دیگر سوابق این هنرمند است. شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» از ۲۰ تا ۲۵ آذر به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

منبع: سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی  و پویانمایی